Weekend at Kep

Hej allesammans!
 
Jag känner mig som en ny människa! Jag må kanske bara ha varit på barnhemmet i tre dagar, men dessa dagar har varit fyllda med nya intryck, så i helgen åkte vi på en välbehövd slapparhelg i Kep. 
 
I fredags hade jag med mig en tolk till barnhemmet. Hon hjälpte mig med att kommunicera med fysioterapeuterna, men jag kan inte påstå att jag blev särskilt klokare efter samtalet. Jag har väldigt fria händer, det verkar som att man bara tar första bästa barn och börjar behandla. Det mesta verkar gå på rutin med att bibehålla barnets nuvarande funktion och mindre fokus på utveckling. Men kunskapen verkar finnas, för när jag placerade ett av barnen på mage för att träna nackmuskulaturen så kom ena fysioterapeuten fram för att hjälpa till och jag fick känslan av att hon förstod vad jag var ute efter. Klockan 18.00 samlades jag och 9 andra volontärer utanför lägenheten för att sätta oss i vår minibuss som skulle ta oss till Kep. Bilresan beräknades ta drygt tre timmar. MEN, vi hade inte räknat med fredagens rusningstrafik, som visade sig vara fruktansvärd! Bilresan som vanligtvis tar 30 minuter till flygplatsen, tog oss 2 timmar och 45 minuter. Vi var rätt less, men efter att ha köpt oss ett par bakelser och öl, var vi på gott humör igen. Vi skulle vara framme 21.00, men anlände till vårt guest house strax innan midnatt. De var väldigt vänliga och öppnade köket till oss, så vi fick vår efterlängtade middag till slut. 

På lördagen bokade vi båtbiljetter för att åka ut till Rabbit Island vid 13.00. Tror ni att vi kom iväg då? Nix, efter en lång väntan på båten i solen (behöver jag nämna att alla vi brände oss om ryggen?), lämnade båten Kep strax efter 14.00. Man vänjer sig vid väntandet. Väl framme valde vi att äta en sen lunch (och svalka oss i skuggan) innan vi badade. Jag är så tacksam att jag inte är den som drabbades av det som hände härnäst, för jag hade börjat gråta av rädsla. Carlo känner nämligen att han har något om fötterna. När han kikar ner under bordet ser han en stor, grön orm som passerar oss och valt att gena över hans fötter. Paniken som uppstod vid vårat bord... Jag har aldrig sett en orm ute i det fria tidigare och efter det var man rätt paranoid när man kom åt någonting med fötterna. Kvällen bestod av barhäng med biljardspel, men var relativ lugn. 

Söndagen spenderades på stranden och bestod mycket av bollspel i vattnet med kambodjaner. Hemresan var betydligt smidigare och tog knappt två timmar. Vilken skillnad mot resan dit...

Idag är jag ledig. De förklarade för mig att jag är ledig på måndagen eftersom det var den internationella kvinnodagen i lördags (say what?!). Jag förstod ingenting eftersom vi redan är lediga på lördagar, men jag tackar och tar emot. Det är bara jag och en annan volontär som är lediga idag, så idag ska vi besöka ett tempel och gå på en marknad. Har jag tid så tar jag mig till nationalmuseumet efteråt (något som inte alls intresserar George).
 
Här kommer lite bilder från helgen!
 
Trine på båten 

 Rabbit Island
 
Rabbit Island
Här ser ni hur stor ormen var... Och då får inte ens svansen plats på bilden.

Ormen.........
 
Kep

Jag och min rumskamrat, Mette, på Rabbit Island.
 
Båten som tog oss ut till Rabbit Island.
 
En av valparna på vårt guest house
 
 
Kram!

Kommentarer:

1 Tommy Calner:

skriven

Spännande att läsa din blogg, både hur du hanterar "mötet" mellan dina och deras syn på fysioterapi men också era äventyr med ormar mm! Fortsätt i din goda anda!

Svar: Vad roligt att du hittat till min blogg Tommy! Jag hoppas att allt är bra med dig!
Carolina

2 Magnus:

skriven

Hej Carro,
Trevligt att du är igång i Kambodja och att det verkar funka bra för dig, lite skillnad mot Liberia eller?
Kul att följa även din blogg👍
Ha det bra och va rädd om dig😃
Hälsningar
Magnus (Idas pappa)

Svar: Vad kul att du hittat hit Magnus! Det är väldigt stor skillnad mot Liberia! Visst är Kambodja ett utvecklingsland, men de har kommit betydligt längre än Liberia i utvecklingen.
Carolina

3 Tommy Calner:

skriven

Jajamen C
Carolina, allt är bra häruppe i norr! Klart man följer sina "gamla" studenter när ni är på äventyr i världen!

Kommentera här: